Made in China 2025 en de toekomst van Europa

294

Inleiding:

Made in China 2025 is het plan van China om wereld-dominantie te bereiken en hier zijn ze ondertussen mee bezig. Tijd om “Made in China” eens uitgebreid te bespreken.

Voorkennis:

China heeft een inflatie van 6% jaar op jaar, niettegenstaande enige bedenken hierover ( China Hustle – Netflix, vastgoedbubbel, bad banks, ..) gaan we ervan uit dat de inflatie voornamelijk gevoed wordt door productie / arbeid aka. “Made in China” en een deel artificieel.

De binnenlandse politiek heeft de gewoonte om de populatie Han-Chinezen, de meerderheid in China, te migreren om minderheden te overheersen ( Xinjang conflict, Tibet, …). Wat van belang is hiervoor, is namelijk de infrastructuur die dit mogelijk maakt ( Cfr. de Hong Kong–Zhuhai–Macau Bridge die sinds kort Hong Kong en China verbindt en de reistijd enorm reduceert – link ) (nvdr. Hong Kong is onafhankelijk en dit is niet naar de zin van China).

Over het algemeen kunnen we dus aannemen dat China een indrukwekkend parcours heeft met gebieden over te nemen d.m.v. de Han Chinezen in te zetten en deze te verhuizen naar een bepaald gebied.

Deze tactiek willen ze nu uitbreiden op globaal vlak.

Meet “New Silk Road”

“New Silk Road” is de naamgeving aan het project om China met Europa, een hedendaagse heropleving van het 2000 jaar geleden opgestarte project om Zuid-en Centraal Azië te verbinden met het Midden-Oosten, Oost-Afrika en Europa.

De landen die er oa. mee te maken hebben zijn:

  • Kenia (Oost-Afrika)
  • Ethopië (Oost-Afrika)
  • Indonesië (Azië)
  • Pakistan (Azië)
  • Malasië (Azië)
  • Sri Lanka (Azië)
  • Laos (Azië)
  • Thailand (Azië)
  • Hong Kong (Azië)
  • en 42 bestemmingen in Europa

In termen van handel, is de “New Silk Road” echter bullshit. De bestaande opties ( trein vs vliegtuig) zijn er om respectievelijk veel of snel te transporteren. De optie: “trein” kan slechts 1/10.000e transporteren van wat een schip kan.

Aannemelijker lijkt het dat China “Silk Road” gebruikt om landen aan zich te binden, door investeringen ( onder het mom van One Road – One Belt) in infrastructuur en diverse andere manieren. Een verderzetting van hun binnenlandse politiek dus.

Wat interessant is, blijkt uit het feit dat ze iets dergelijks niet alleen in Azië doen. Maar ook overal doorheen Afrika.

“Made in China 2025”

Het hele idee van “Made in China 2025” is minder afhankelijk te zijn van de U.S. door:

  • Eigen semiconductoren
  • Leider op gebied van Elektrische wagens

Dit doet men door:

  • Verplichte samenwerking met Chinese partners, bij investeringen in China
    • Tesla is een uitzondering, maar dit wijt ik aan de wil om marktleider te zijn op gebied van elektrische wagens
  • Overnames in het buitenland
    • Deels terug geblazen door de slechte staat van de Chinese banken/leningen
  • Gigantische investeringen in bepaalde sectoren waar men nog geen marktleider is
    • Ruimtevaart
    • AI
      • oa. de Sociale score die wordt bijgehouden doorheen het land
  • Overheids-subsidiëring om Westerse alternatieven uit de markt te concurreren
    • Cfr. Zonnepanelen in het verleden
  • Cyber-spionage
    * ik meng me niet in de oneindige discussie met de spionage die Amerika/UK doet ten opzichte van anderen

Voor heel wat doelen heeft men heel veel grondstoffen nodig, meet “Made in China 2025”.

In Afrika investeert men namelijk in prestigieuze luchthavens, havens, routes, … door de landen ab sich een lening te verschaffen via de “Bank of China”, daarna wordt deze infrastructuur gebouwd door Chinezen en wordt het project gebruikt als onderpand.

Mmmm…. Gaat er al een belletje rinkelen? Ik zie een gelijkenis met “New Silk Road”

De landen betalen eigenlijk voor prestigieuze projecten ( die ze maar half kunnen betalen) op hun grondgebied, die Chinezen gaan uitvoeren en als ze het niet kunnen betalen, worden de Chinezen eigenaars ervan ( voorbeeld met Sri Lanka ).

  1. Meerwaarde = 0, als het niet uitgevoerd wordt door lokale bewoners van het desbetreffende land
  2. De prestigieuze projecten worden nauwelijks gebruikt ( luchthaven in Sri Lanka )
  3. Extra inflatie voor China ( China leent het geld uit, maar krijgt het grotendeels terug via de werknemers )
  4. Extra grondgebied voor China, in de veronderstelling dat de landen, de leningen niet kan terug betalen.

En deze strategie wordt hergebruikt voor zowel Azië ( via “New Silk Road”) als Afrika ( om grondstoffen veilig te stellen).

Oplossingen:

Aangezien ik geloof dat de Chinese waarden niet verenigbaar zijn met de huidige werking van het Westen ( cfr. kapitalisme), maar dat de zwakten van het kapitalisme wel gebruikt worden t.v.v. China ( en enkel China) doorheen de wereld, stel ik het volgende voor:

  • Handelstarieven invoeren
    • Dit is de gemakkelijkste/snelste oplossing op het moment, het gevaar is dat de Chinese “reus op lemen voeten” daadwerkelijk instort, mede vanwege de artificiële groei die niet in stand kan gehouden worden bij onvoldoende daadwerkelijke groei.
      • De groei wordt momenteel geëxporteerd in mijn ogen om alles in stand te houden
    • Indien mogelijk, grondstoffen uit sluiten uit de handelstarieven
  • Beschouw China niet meer als een groeiland
    • Zodoende worden de pakketten ook niet meer gesubsidieerd door de “Universal Post Union” en eigenlijk door u en mij.
  • Verbeterde handel / investering met landen buiten China
    • Bv. Start “Made in India”
      • India is meer westers dan China en leunt dichter bij onze normen en waarden ( ook al zijn er verschillen)
      • Grote multinationals gaan niet zomaar zich terug vestigen in Europa/Amerika, het alternatief is handel bevorderen vanuit India. Dat met zijn 1,35 miljard inwoners ( vs China: 1,42 miljard ) een alternatief kan worden.