De bovenhand krijgen in elke onderhandeling

118

Er zijn letterlijk honderden boeken die je leren te onderhandelen. Je kan een jaar spenderen om ze allemaal te lezen. Of onthou deze truc om de bovenhand te krijgen in elke onderhandeling

Durf wegwandelen

Voordat je de onderhandeling begint, moet je enkele dingen voor jezelf uitmaken:

  • Wat is de minimum verkoop prijs die je wilt verkrijgen?
  • Wanneer is het geen goeie deal meer?
  • Wat wil ik zeker niet doen?

Het verbaast me altijd hoe flexibel mensen kunnen zijn in hun prijsstelling. Als je op voorhand de minimum verkoop prijs weet, kan je veel beter onderhandelen.

Simpel, maar moeilijk

Het klinkt simpel, jap. Maar kan zoiets simpels een sleutel vormen naar een goeie onderhandeling?

Ik geloof van wel. Er zijn zoveel complexe verkoop-strategie├źn, woordgebruik en marketing talk om je deal te verbloemen en een goeie onderhandelaar te worden. Weet enkel aan welke prijs je de deal gewoonweg opgeeft.

Probeer het eens uit, hoewel het gemakkelijk is in theorie, is het in de praktijk heel wat moeilijker.

Win-win, win-verlies

Hou er altijd rekening mee dat sommige partijen altijd het extra uit elke deal willen. Ook al houdt de andere partij er praktisch niets aan over.

Als je niet weet aan welke prijs je bereid bent om weg te wandelen van een deal, dan is het goed mogelijk dat iemand je marges doet verdwijnen.

100% een win-win bereiken is nobel in intentie. Maar er zal altijd iemand zijn die meer voordeel doet bij een bepaalde deal.

Wat is het echte doel van te onderhandelen

Elke onderhandeling is bedoeld om een langdurige winstgevende relatie op te bouwen voor beide partijen, vermijdt onderhandelingen voor eenmalige transacties.

Wat gebeurd er als je niet durft wegwandelen

Als je op voorhand niet je prijs hebt bepaald, waarbij je durft weg te wandelen. Is het goed mogelijk dat je concessies toegeeft, die moeilijk haalbaar en amper winstgevend zijn. Het is makkelijker om concessies te doen om de onderhandeling “succesvol” af te ronden.

“Het is een uitzondering”

Als men concessies doet om een contract af te sluiten, is het meest gehoorde excuus: “Het is een uitzondering” of “het is slechts eenmalig” voor een “uitzonderlijke klant”.

Als je bereid bent om deze deal te sluiten voor deze ene klant, moet je ook bereid zijn om dat te doen voor je andere klanten.