71% van de Europeanen koopt over de grenzen heen

77

Bijna 3 op 4 online kopers in Europa heeft een aankoop gedaan in een marktplaats. De helft heeft reeds een aankoop gedaan buiten ons continent. De voornaamste redenen om over de grenzen heen te kopen is prijs en beschikbaarheid van een specifiek product/merk, dat niet beschikbaar is in eigen land.

Dit is één van de conclusies van “Pulse of the online shopper“, een studie door UPS.

De belangrijkste factoren om door te gaan met een internationale aankoop waren:

  • Veiligheid van betaling – 75%;
  • Totale kosten van levering + import kosten duidelijk vermeld – 72%;
  • Een duidelijke waarborg – 63%;
  • Prijzen in eigen valuta – 63%;
  • Verzend duur – 62%;
  • Gemak van retour – 62%;

Als reden, waarom men een bepaalde marktplaats winkelde:

  • Betere prijzen – 66%;
  • Breder gamma – 43%;

De top 2 marktplaatsen waren Amazon en Ebay, behalve in Polen waar Allegro ( 91%) en Zalando tot de grootste marktplaatsen behoren.