De onverwachte wedergeboorte van Google Glass

381

In 2012 toonde Sergey Brin het eerste prototype van Google Glass aan de wereld.

5 jaar later, herlanceert Google de Google Glass voor gebruik in de zakelijke wereld, voordat we hier dieper op ingaan. Hierbij een kort overzicht van de geschiedenis.

2009-2011 – Ontwikkeling van Google Glass

Google was van plan om Google Glass te lanceren als het nieuw hardware platform, met bijhorende hoge verwachtingen.

In 2009 werd gelekt door mede-uitvinder, Babak Parvis:

“We already see a future in which the humble contact lens becomes a real platform, like the iPhone is today, with lots of developers contributing their ideas and inventions. As far as we’re concerned, the possibilities extend as far as the eye can see, and beyond.”

Hij was eerder verantwoordelijk voor slimme contactlenzen en was in Google ondergebracht voor zijn visie op het project.

De moeilijke missie, een computer op je hoofd dragen, werd succesvol afgerond. Waar men echter niet in slaagde, was om mensen te overtuigen om één te kopen.

2012 – 2014 : Lancering en mislukking van Google Glass

Men had het product gelanceerd en een teaser gelanceerd als promotie.

Google Glass Teaser

De eerste reacties waren uitzonderlijk lovend, “Beste uitvinding in 2012” door Time Magazine, … en de verwachtingen lagen hoog.

Na een testfase van enkele maanden, werd Google Glass beschikbaar gesteld aan het pbuliek publiek via een bericht.

In 2014 wordt er echter kritiek op Google Glass gegeven, de algemene interesse lag niet zo hoog en er waren enkele problemen opgedoken:

  • De kostprijs van 1.500$ was veel te hoog en dus niet interessant voor velen
  • De camera en zodoende het maken van foto’s en video’s werkte te goed. Er kwam protest op de privacy-gevoeligheid als iedereen zomaar foto’s en vide’os on maken, zonder dat het opvalt.
  • Er was geen echt use-case voor Google Glass behalve dat het een handigheid was

De verkopen waren nefast en Google moest hun doelen bijstellen.

2015 – 2017 Herlancering

Het team merkte dat een heleboel startups de aankoop van Google Glass probeerden via het Explorers program, waarbij duidelijk werd dat er heel wat zakelijke interesse was.

Om hierop in te spelen, lanceert Google een nieuwe Google Glass om in te spelen op deze vernieuwde interesse en zodoende kwam de herlancering in Juli 2017. Men ging het Explorers program sluiten en in de plaats daarvan kwam er een intense samenwerking met 10 verschillende startups / bedrijven.

Wat kan je hieruit leren?

  1. Communiceer altijd duidelijk wat het doel van uw product
  2. Laat gebruikers het zo vroeg mogelijk uitproberen en luister naar hun feedback
  3. Maak duidelijk waarom jouw product interessant is voor je doelpubliek