Beginnen met een Shopify webshop

412

Deze stap-per-stap gids om te beginnen met uw eigen Shopify webwinkel overloopt iets meer dan de basis om je webwinkel zo spoedig mogelijk te kunnen beginnen. Als je Shopify nog niet kent, we hebben Shopify als platform reeds beoordeeld.

Hoe begin je met een Shopify webshop

Account aanmaken

Een Shopify webwinkel begin je met een test-periode van 14 dagen via deze link, als je je geregistreerd hebt. Dan kom je op het volgend scherm:

Winkel configureren

Na het registreren, kom je bij een beheerderspaneel terecht, waar je je winkel kan aanmaken.

Om uw winkel te configureren, zijn er verschillende stappen te ondernemen:

Een thema kiezen voor de webshop

Er zijn verschillende thema’s / templates te vinden, waarbij je de layout van je webwinkel kunt aanpassen. Hierbij zijn er gratis thema’s en premium ( betalende) varianten.

Je kan deze thema’s terugvinden in de Shopify Theme Store, daar kan je ongeveer 180 verschillende thema’s vinden om je webwinkel aan te passen.

Druk daarvoor links op “Sales Channel” en daarna op “Themes”, in het scherm rechts heb je de keuze tussen “Free Themes” en de “Theme Store”.

Let altijd op de reviews die een bepaald thema heeft en op de functionaliteit naar de toekomst toe. Het thema kan je altijd uitproberen op je eigen shop door te drukken op “View Demo”.

Om het thema te gebruiken op je eigen shop, druk je op “Publish as my Shop’s theme”, de groene knop.

Tip: Probeer eerst eens de gratis thema’s uit om te zien of alles duidelijk is.

De webshop aanpassen

Bij het beheerderspaneel, kan je op “Themes” drukken, daarna zie je rechts 2 knoppen:

  • Actions
    • Preview, bekijk het thema met je huidige webshop
    • Rename, hernoem het thema
    • Duplicate, maakt een kopie van het thema
      • Als je een thema gekozen hebt, raden we aan om een kopie te maken van het thema
    • Download Theme File, voor gevorderde ontwikkelaars
    • Edit Code, voor gevorderdere ontwikkelaars
    • Edit Languages, dit gebruik je als je de taal van je winkel wilt aanpassen
  • Customize ( zie screenshot)
    • Hiermee beheer je alle functionaliteit van de webshop. Dit is een uitstekende plaats om alle opties van de shop te overlopen en uit te proberen.
    • Enkele van de aanpassingen zijn:
      • Opladen van logo’s
      • Diavoorstelling opladen voor de homepagina
      • Gerelateerde product informatie toevoegen aan je product pagina’s
      • Hoeveel producten verschijnen er per pagina
      • Kleur combinaties uitproberen
      • Lettertypes veranderen
    • Sommige thema’s hebben meer functionaliteit, bv. instellingen voor sociale media, producten links/rechts of in het midden van de pagina, …

Elk thema heeft zijn eigen unieke aanpassingen, zodoende gaan we hier niet dieper op in, maar raden we je aan om zelf de mogelijkheden uit te proberen. Vergeet vooraf niet een kopie van het thema te maken, met de knop “Duplicate” ( zie vorige stap)

Producten toevoegen aan je webshop

Links in het beheerderspaneel zie je “Producten” staan, hiermee kan je je producten aanpassen en/of aanmaken. Druk op de knop “product toevoegen” om dit dan ook te doen.

Hecht belang aan de velden: Title, Description en URL, dit is belangrijk voor SEO doeleinden en dat uw product goed gevonden wordt in Google.

De SKU is een unieke code per product.

Er is ook een scherm waar je afbeeldingen kan opladen, zorg voor originele afbeeldingen. Mede voor SEO doeleinden, want het kopiëren en plakken van teksten van een andere website wordt gedetecteerd door Google en levert “strafpunten” op. Na het opladen van de afbeeldingen, kan je ze rangschikken om ze in een goeie volgorde te plaatsen. Hou rekening met de afmetingen van de afbeeldingen voor een beter resultaat.

Onderaan zie je Variants staan, dit is gedeelte is bedoeld voor product varianten. Waar een product meerdere variaties heeft. Bijvoorbeeld een t-shirt kan de variatie kleur ( wit, zwart, …) en grootte ( S, M, L, XL) hebben.

Bij product varianten, ga je naar “Charge taxes” en “Require Shipping”, zorg ervoor dat dit is aangevinkt aan de hand van het bijhorend product. Voor digitale goederen ( bv. een download of e-book) is er geen verzendingskost. Op een e-book zijn er ook andere btw-tarieven van toepassing.

Zorg ervoor dat Shipping ( verzending) correct ingevuld is. Als je lage marges hebt, kan dit een ongewenste kost meebrengen, voor grote bestellingen is het belangrijk om het gewicht dus correct in te vullen.

Een veelgebruikte techniek is de producten iets duurder adverteren, met gratis verzending. Of vanaf een bepaald orderbedrag, geen verzendingkost aanrekenen.

Bij “Search Engine Listing Preview” kun je controleren hoe men uw product ziet via Google. Dit is nog volledig aan te passen.

Druk erna op “Opslaan”, om het product op te slaan voor je webshop.

 

Collecties ( groepen producten)

Een collectie is een groep van producten die iets gemeenschappelijks hebben.  Zo kan men bv. zoeken achter

  • vrouw-, kinder- en/of herenkledij
  • Producten in promotie
  • Producten die veel worden aangekocht ( populaire)
  • Nieuwe producten

Meestal worden deze collecties getoond in het menu van de webshop en op deze manier hoeven ze de producten niet handmatig te zoeken.

Manuele en automatische collecties

Wanneer je collecties toevoegd, zijn er 2 methodes:

  • Manueel
    • Voeg manueel producten in deze collectie
  • Automatisch
    • Aan de hand van selectie voorwaarden, worden producten automatisch aan deze lijst toegevoegd

BTW

Aan de hand van je opgegeven woonplaats, zal Shopify automatisch de BTW-Percentages toevoegen. Indien je echter producten verkoopt met 12% of 6% zal je deze nog manueel moeten toevoegen.

Payment methods ( Betaling providers )

Een betaling provider biedt verschillende mogelijkheden aan om betalingsmethoden toe te voegen aan je webshop. Meestal hoort hier een bevestiging van identiteit bij, om aan alle legale voorwaarden te voldoen. Vergelijk zeker de prijs en transactie kost als je providers vergelijkt.

Je kan de Betaling providers instellen op de home pagina, bij “Configure how your store accepts payments”.

De shop live plaatsen

Zorg ervoor dat alle zakelijke informatie aanwezig is van je webwinkel. Stel Google Analytics in zodat je het gedrag van je bezoekers kan volgen ( wat er populair is, …), zo kan je anticiperen op bepaalde populaire producten / pagina’s.

Testen

Als de webshop eenmaal opgezet is, maak altijd eerst een test order aan en betaal deze zoals je een normaal product zou bestellen op je webshop.

Controleer of de betaling goed verloopt en annuleer erna onmiddellijk de bestelling. Ga erna naar je betalings provider en controleer of de betaling + annulatie werd uitgevoerd.

Domeinnaam

Wij adviseren om een domeinnaam bij je webshop te kopen, zodat men meer vertrouwen heeft in de webshop.

Conclusie

Op deze manier kan je dus een Shopify winkel opzetten in minder dan een uur, zonder een expert te zijn. Nu komt het moeilijkste gedeelte, bezoekers op je webshop krijgen. Bezoek daarom ons gedeelte: marketing